Kuglepennens historie
- et vidnesbyrd til almen orientering.


www.danskerhvervsbeklaedning.dk

Kuglepennens historie - et vidnesbyrd til almen orientering.

Kik også ind i vor www.web-butik.info - klik her.

Kuglepennens historie - et vidnesbyrd til almen orientering.

Eterpen - Argentina - 1942.
Den første kommercielle kuglepen,
skabt af Ladislavo Biro.

Den unge journalist Ladislavo Biro var redaktør af et ugeblad, han kunne ikke fordrage at skrive med fyldepen, så han besluttede at finde på noget bedre.

Kilde: www.ballpointpen.co.uk


Kuglepennens historie.
Hvordan defineres en kuglepen? Kuglepennen er et skriveredskab, som overfø-rer blækpasta til papir ved hjælp af en lille kugle, der er indlejret for enden af en blækpastabeholder i kuglepennens skaft. Når kuglepennen føres over papir eller lignende, sættes den i rotation, og ved hår-rørsvirkning og adhæsion* overføres pastaen til papiret.
Hvordan defineres en kuglepen og hvad er oprindelsen? * Latin: Vedhænget mellem legemer der berører hinanden, forårsaget af tiltrækning af molekyler i legemernes overflader.

Kilde : Lademanns Leksikon.

Kuglepennens historie. Da der har været flere patenter udtaget på kuglepenne, skal her kort beskrives hvem. Det første patent på en kuglepen blev udtaget 1 1885 af amerikaneren John Louds, hvis skrivein-strument med kugleleje blev anvendt til mærkning af lædervarer. I 1901 fik Anton J Schæfer, Berlin pa-tentet på en kuglepen. I 1911 fik Michael Braun, München udtaget patent. I 1916 fik amerikaneren Mr. Van Vechten Reisberg ligeledes patent. Ingen af alle disse patenter blev til noget, da blækket stivnede i patronen efter kort tid. I 1924 fik G L Lorenz, Dresden , patent på en kuglepen, der dog først blev vist på Leipzigmessen i 1931. Pennen hed "Mungo" og man troede at den ville blive en succes, en " Verkaufs-shlager ", men den varede kun i 24 timer, da den syreholdige blæk angreb kuglen, som derefter satte sig fast i røret. I 1933 fik Wentzel Klimes og Poul Eisner, Prag, et patent som blev bekræftet i Tyskland i 1935. De to havde fundet på at bruge en pasta i stedet for blæk.
Pennen kom dog aldrig på markedet.
Den virkelige historie om kuglepennen, som vi kender den, begyndte i Ungarns hovedstad i 1938. Den unge journalist Ladislavo Biro var re-daktør af et ugeblad, han kunne ikke fordrage at skrive med fyldepen, så han besluttede at finde på noget bedre. Det så ud til at han har kendt Wentzel Klimes patent fra 1933, ganske godt, for patentteks-ten er næsten ordret den samme. Sammen med sin bror George, som var kemiker, fremstillede Biro en primitiv model af en kuglepen. Kort før 2. verdenskrig fik Biro i Paris udtaget patentet på sin nye kuglepen. I 1940 flyttede Biro til Buenos Aires, her fandt han frem til forretningsfolk der var villige til at finansiere maskiner og uddanne folk, som kunne assistere ham i produktionen. Den første produktion blev en fiasko. Men i 1943 var han i stand til at producere en bedre pen og tidlig i 1944 fremstillede han sin Eterpen, som han kaldte den. Han sendte et eksemplar med en amerikansk pilot, til den militære forsy-ningstjenesten i USA, med forslag om at luftvåbnet, med Biro’s assi-stance, gjorde det muligt at starte en produktion i USA. Eter pennen interesserede de højere herrer, fordi den ikke lækkede under flyvning, blækket tørrede hurtigt, og der var tilstrækkelig blæk i pennen til at skrive i lang tid. Det blev bestemt at amerikanske fyldepenne fabri-kanter skulle overtage produktionen. Tegninger m.m. blev udarbejdet, og disse blev sendt til kendte fyldepenne fabrikanter som f.eks. The W. A. Sheafer pen & Co. Disse firmaer begyndte at forbedre Biro’s skriveinstrument. Da Biro patenterede sin kuglepen i 1944, købte Par-ker og Ebberhard Faber, de amerikanske fabrikationsrettigheder. Men ingen af de to fabrikanter fremskyndte den amerikanske produktion, da der stadig var adskillige småfejl ved Biro’s pen. Den virkelige historie om kuglepennen, som vi kender den, begyndte i Ungarns hovedstad i 1938

Tegninger m.m. blev udarbejdet, og disse blev sendt til kendte fyldepenne fabrikanter som f.eks. The W. A. Sheafer pen & Co
En ung forretningsmand fra Chicago ved navn Milton  Ray-nolds købte tilfældigvis en af de nye penne og så straks mulighederne på det amerikanske marked. Raynolds byg-gede en lille fabrik og lod Biro pennen undergå en forandring for at undgå patentrettighederne. Han gav et stort New York firma eneforhandlingsretten. Han indrykkede store helsides avisreklamer med kæmpe o-verskrifter, som fortalte om denne "mirakelpen" der ville re-volutionere al skrivning.

Reklamerne gjorde arbejdet godt og da pennen var til salg, styrtede New York’erne til for at få fat i den store sensation. Pennen kostede 12,50 dollar. De første fem måneder tjente Raynolds 3 millioner dollar for en investering på 26000 tu-sinde dollars. En mængde fyldepennefabrikanter, skyndte sig at bringe deres egne penne på markedet. I hele hande-lens historie havde der aldrig været noget, der lignede kug-lepennens succes.

Otte måneder efter kuglepennens ankomst til New York, blev den fremstillet kuglepenne i 37 lande. I 1946 var pro-duktionen i USA alene, på over 150 millioner penne.
 

Hen imod slutningen af 1947 begyndte kuglepenne at hobe sig op i forretningerne. Trods det at folk to år tidligere havde stået i kø i timevis, og havde betalt 10-20 dollar for en kug-lepen, blev det nu vanskelig at forære dem væk. I 1948 var salget kommet med på salgsstatistikkens laveste trin. Hvorfor? Pastaen i de tidligere efterkrigstids kuglepenne var af dårlig kvalitet. Den indeholdt bestanddele, der tilstoppede skrivekuglen. Der afsattes rust på patronen og på skrivefla-den. Selvom pastaen ikke ville løbe, når pennen sattes på papir, lækkede den alligevel i ejerens lomme, når den ikke var i brug. Dette blev derfor årsagen til at kuglepennen po-
PAPER MATE pennen var den første på markedet med en spids, der kunne skrues eller trækkes tilbage i selve beholderen
pularitet faldt drastisk. Kuglepenneindustrien var inde i et dødvande. Men denne triste realitet beviste kun nødvendigheden af en endnu større indsats hen imod frembringelsen af et perfekt skriveinstrument, baseret på de allerede kendte principper. Med de indhøstede tekniske erfaringer udvikledes teknikken til storproduktion, og den første hurtigttørrende og let flydende kuglepennepasta, kunne tilbydes kuglepen-nefabrikanterne i 1950, hvorefter "mirakelpennen" begyndte den svære tur tilbage til publikums gunst.

PAPER MATE pennen var den første på markedet med en spids, der kunne skrues eller trækkes tilbage i selve beholderen
Hvis en enkel mand skal fremhæves som kuglepennens redningsmand, må det være Patrick J Frawley Jr., manden som gjorde PAPER MATE til et navn kendt af enhver. PAPER MATE pennen var den første på markedet med en spids, der kunne skrues eller trækkes tilbage i selve beholderen. Det var den første kuglepen med ikke klattende pasta, i virkeligheden den første kuglepen, der ikke lignede en vanskabt fyldepen. Ved en opsigtvækkende reklamekampagne lykkedes det Frawley at overvinde den modvilje,
som i årenes løb var opbygget med kuglepennen af såvel forhandlere som kunderne. I 1951 blev der så-ledes solgt 50 mill.. kuglepenne og nåede i 1957 op i nærheden af 300 mill. Det samlede salg sprang i 1958 op på over 475 mill., i 1959 650 mill., i 1960 762 mill. I løbet af 1962 er milliarden nået.

Kuglepennens opfinder Ladislao Biro døde oktober 1985

Kuglepennens opfinder Ladislao Biro døde oktober 1985, 86 år gammel. Hans samlede indtægt ved op-findelsen siges at være mindre end 7 millioner dollar.

Kilde: Hobbies for Samlere.
Medlemsblad for Landsforeningen Skandia,
International samlerforening

Se mere om kuglepenne - klik her  
  Kender De historien om t-shirten - se den her.

Strøartikler, såsom kuglepenne, linere og fyldepenne kan leveres efter tilbud og opgave.
 
Se mere om vort udvalg af penne og skriveredskaber, der også kan leveres i eget design, i en ønsket farve, med tryk, præg og gravering efter opgave - i enhver given mængde.
 
Ballpens
Blyanter
Cross penne
Gavekortet
Importpenne
Image penne
Kulo-penne
Liberty penne
Lecce Pen
No Name penne
PenAgain
Pen-Pro
Refills
Silicone touchpen
Senator penne
UMA-pens...
UNIBALL penne
Reklamepenne med effekt
Rollerballs
Skrivesæt
Touch Screen
Touch screen ballpen
Zippo gaver
KULO reklamepen
Alucom kapselåbner
Penne med tryk
Penne i flere kvaliteter
STAEDTLER reklame
STAEDTLER blyanter
ESKESEN reklame
Expand your brand
Uniball Penne
ALL INCLUSIVE PENNE
Zippo - lightere
Zippo - penne
Eksempler på reklameartikler
Lecce Pen som strøartikel
Lecce kontorpenne
Lecce Pen - firmagave
Lecce Pen - strøartikel
PenAgain-den ny pen
KUGLEPENNE i PLAST
Parker
Rotring
Cross
Watermann
Cross®-penne
Arcadia-penne
Cross ATX®-penne
Cross CenturyII®-penne
Cross ATX®-penne
Century®-penne
Ion®-penne
Cross Matrix®-penne
Micropen-penne
Morph™-penne
Morph™-Rollerball
Radiance-penne
Cross Solo-penne
Cross Townsend®-penne
Cross® Vapor™-penne
Cross Verve®-penne
Vice™-penne
Rou Bill som strøartikel
Senator som strøartikel
Senator-Designpenne
Senator-Promotionpenne
Senator-Corporatepenne
Senator-Premiumpenne
Senator-Rou Bill
Pen-Pro-etuiet
Dreampen STANDARDPENNE
Dreampen ET VÆLD AF FARVER

Forrige sideNæste side

- en serviceside fra Dansk Erhvervsbeklædning.
Kontakt os på
telefon +45 64713608* eller via e-mail
info@danskerhvervsbeklaedning.dk
 

- kuglepennens historie

Klik her for at komme tilbage til hovedsiden